Nyilvánosság biztosítása az önkormányzat működésében
A 2019-es önkormányzati választás már sok helyen szólt arról, hogy az átláthatóságot, a döntések minél szélesebb körű nyilvánosságát és a kommunikációt erősíteni szükséges.
Sok példát láthatunk erre, ha megnézzünk egy-egy település próbálkozásait. Mit várhat el egy választó a képviselő-testülettől és a polgármestertől? Véleményem szerint annál a hozzáállásnál többet, minthogy menjen el az egyébként törvény által biztosítottan nyilvános ülésre, ha érdekli.
A XXI. században már nem a kidobolás, illetve az alkalmasint megjelenő helyi újság viszi a híreket. Honlapok vannak, közösségi média felületek vannak. Az az önkormányzati vezetés, aki úgy gondolja, hogy a lakosoknak kell egyesével érdeklődni a városi döntésekről, az fordítva ül a lovon.
Miért mondom ezt? Egy város vezetésének elsődleges célja a lakók komfortérzetének biztosítása. A lakóknak nem lehetősége az információhoz jutás, hanem a vezetés és a hivatal feladata a tájékoztatás. Erre a költséges nyomtatott sajtó és a helyi rádió/TV mellett ma már INGYENES lehetőségek állnak rendelkezésre, hála a közösségi médiának. Youtube videók, Facebook élő videók. Egy városvezetés ma nyomda és forgatócsoport helyett egy tablettel, webkamerával, akár okostelefonnal is képes lehet ülést közvetíteni, napi-heti-havi összefoglalókat készíteni.
Erre nem azért van szükség, hogy legyen egy újabb feladat a hivataloknak vagy a polgármesternek, hanem azért, mert ma ez a valóság. Amikor a városlakó egy hosszú nap után, január közepén hazaér, akkor nem keresgélni akarja a két.hónappal korábbi ülés jegyzőkönyvét - melyben például a következő évre vonatkozó helyi adók felülvizsgálata volt napirenden, hanem jogosan számít arra, hogy tájékoztatják a döntésekről, kérés nélkül. Sőt, ha az átlagnál bővebben érdeklődik a lakhelye aktuális közügyeiről, folyamatban lévő fejlesztésekről vagy tervezett beruházásokról, akkor vissza tudja nézni a megfelelő felületen a testületi ülés videóját, ahol valószínűleg széleskörűen tájékozottá válik. Ezzel nemhogy pluszfeladat hárul a hivatalokra, hanem egyedi kérdésektől és facebook csoportokban megjelenő indulatoktól menekül meg a városvezetés.
A XXI. századi mértékkel mért nyilvános működés, a pontos és gyors kommunikáció, a döntések és napi ügyek lakossághoz közelebb vitele a közösségi média használatával nem lehetőség, hanem a jelenkor valósága. Vannak városok, ahol ezt már felismerték...