Miért nem használják az önkormányzatok a közösségi médiát?
2021-et írunk. A hazai önkormányzatok jelentős többsége már rendelkezik weboldallal. Általában megtaláljuk ezeken a legfontosabb tudnivalókat az önkormányzatról és intézményeiről. Sok esetben visszakereshetők a korábbi döntések és rendszeresen jelennek meg hírek a város életéből. A weboldalakkal egy baj van: az információ eléréséhez rá kell keresnünk a weblapra.
Már nem ennyire jó a helyzet, ha a közösségi média használata terén nézünk körbe. Bár egyre több önkormányzat ismeri fel a facebook adta lehetőségeket, mégis kevés településen használják is ki ezeket. Előfordul, hogy regisztráltak egy oldalt, de alig posztolnak, átlagban heti néhány alkalommal, többségében utólagos eseménybeszámolókat, tájékoztatókat.
Mire használhatnák ezen felül? Események szervezésére, közigazgatási segítségnyújtásra, városi vállalkozásokkal való marketing célú együttműködésre, interaktív lakossági kommunikációra, élő bejelentkezésekre, speciális csoportok kezelésére, szükség esetén válságkommunikációra.
Miért egészíti ki jól egy facebook oldal az önkormányzati weboldalt?
A városlakók többsége tagja a városi közösségeknek a facebookon. Ha az önkormányzat jól használja facebook oldalát, akkor minden fontos információt közvetlenül a lakosai szeme elé tud küldeni egy posztolással. A lakók könnyen megoszthatják ismerőseikkel ezeket. Fontos különbség a weboldalakkal szemben, hogy a facebook algoritmus magától a városlakók elé tárja az információt az idővonalukra, nem szükséges külön rákeresni a weboldalra. Tudatos használattal növelhető a lakosság információ gazdagsága és elköteleződése.
Mi az oka annak, hogy kevés település használja ki mégis a facebook adta lehetőségeket? A közigazgatás egy olyan speciális terület, ahol a technológia, illetve az informatikai tudás is lassan implementálódik. Úgy kell ezt érteni, hogy 2021-ben, a számítógépek elterjedése után 20 évvel is vannak olyan alkalmazottak, akiknek a bonyolultabb szövegszerkesztés, táblázatkezelés valódi problémát okoz. Természetesen nehéz elvárni a bent dolgozóktól, hogy versenyképes üzemeltetői legyenek egy facebook oldalnak. A legnagyobb probléma tehát a megfelelő képzettségű munkaerő hiánya.